Jak uniknąć samotności?


Samotność stała się globalną „epidemią”. Wraz ze starzeniem się populacji zwiększa się problem braku odpowiedniej opieki nad ludźmi starszymi i ich izolacji. Wielu jest zdania, że staruszka z nudów wyglądająca przez okno to charakterystyczny obrazek przedstawiający smutną rzeczywistość. Nie chcesz tak spędzać jesieni życia? Zacznij działać już teraz. Coś da się zrobić.

Polscy seniorzy mają wiele powodów do narzekań. Służba zdrowia nie ułatwia im dbania o siebie, a w pewnym wieku zdrowie zaczyna szwankować niemal każdemu. Poza tym wielu ludzi otrzymuje wręcz „śmiesznej” wysokości emerytury, które w żaden sposób nie przystają do tego, co obiecywano w reklamach – po zakończeniu pracy miały czekać na Polaków wspaniałe możliwości, w tym wakacje w gorących krajach… Tymczasem coraz więcej ludzi czuje się opuszczonych i zapomnianych. Warto tego uniknąć – zobacz, jak.

Dbaj o relacje z najbliższymi

Dzieci dorastają i prowadzą własne życie, nierzadko z dala od domu rodzinnego. Jeśli jednak i z nimi i z członkami dalszej rodziny stanowicie zgrany zespół, możesz liczyć na ich choćby sporadyczne wizyty i częstsze telefony lub rozmowy przez Internet.

Troszcz się o przyjaciół

Nawet jeśli przyjaźnie rodzą się spontanicznie, ot po prostu dobrze się z kimś rozumiemy i czujemy do niego sympatię, to podtrzymywanie ich nie jest samoistne. Trzeba się postarać: poświęcić przyjaciołom swój czas, pamiętać o ich urodzinach czy innych ważnych rocznicach, zadzwonić niezobowiązująco (a nie tylko wtedy, gdy czegoś chcemy…), wykazywać zainteresowanie tym, co dzieje się w ich życiu, etc.

Wykorzystuj nowe technologie

Internet świetnie nadaje się do podtrzymywania kontaktów, gdy odległość między bliskimi jest znaczna lub zdrowie nie pozwala na swobodne przemieszczanie się. Jakość komunikatorów sieciowych jest już bardzo dobra i za darmo można rozmawiać z kimś przebywającym w Nowej Zelandii czy Polinezji Francuskiej. Poza tym naprawdę przydatne są portale społecznościowe – dzięki nim nawet niemobilni ludzie łatwo mogą pozostać w kontakcie ze znajomymi ze szkoły czy poprzedniej pracy.

Poszerzaj zainteresowania

To świetny sposób na poszerzenie grona znajomych i zawarcie przyjaźni z ludźmi, z którymi może cię łączyć wspólna pasja. Zapisz się do klubu książki, chadzaj na spotkania filmowe, dołącz do grupy ćwiczacej jogę w parku, etc. Nawet jeśli przyjdzie czas, w którym trudno ci będzie „ruszyć się” z domu, szersze grono znajomych daje większe szanse na uniknięcie izolacji. Co ważne, wiele z takich aktywności nie stanowi wielkiego wydatku i stać na nie niemal każdego.

Zaprzyjaźnij się z sąsiadami

Kiedyś sąsiedzi byli zżyci, dziś nierzadko nawet nie wiemy jak wygląda ktoś, kto mieszka za ścianą. Cenimy swoją prywatność kosztem relacji sąsiedzkich, tymczasem warto je budować, bo mogą być przydatne w wielu różnych sytuacjach – nie tylko, gdy trzeba pożyczyć trochę cukru czy poprosić o doglądanie mieszkania w czasie wakacyjnego wyjazdu, ale i kiedy ma się ochotę porozmawiać z kimś przy kawie.

Seks po menopauzie – temat tabu?


Jedynie 14% Polek kojarzy okres menopauzy z czasem kiedy kobieta odkrywa własną kobiecość i seksualność na nowo. Odpowiadamy na pytanie o to, czy menopauza naprawdę musi oznaczać koniec czerpania satysfakcji z życia seksualnego?

Seks po menopauzie - temat tabu? [© Photographee.eu - Fotolia.com] W okresie przekwitania kobiety zmagają się z wieloma objawami, które mogą negatywnie wpływać na ich samoocenę, a w konsekwencji także na jakość życia seksualnego. Za większość z nich odpowiedzialny jest niski poziom estrogenów. Niedobór tych hormonów prowadzi bowiem między innymi utraty kolagenu, odpowiedzialnego za elastyczność skóry i jej nawilżenie, także w okolicach pochwy i sromu. Kobiety w tym czasie często skarżą się na objaw suchości pochwy czy obniżenie czucia w sferach erogennych. Jednocześnie faza orgazmu w okresie okołomenopauzalnym ulega skróceniu i charakteryzuje się mniejszą intensywnością odczuwania, a poziom libido gwałtownie spada. W połączeniu z objawami wypadowymi jakimi charakteryzuje się menopauza: uderzenia gorąca, nadmierna potliwość, uczucie podenerwowania, irytacji, labilność emocjonalna – kobiety często rezygnują z życia seksualnego.

– Kobiety, bez względu na wiek, są szczególnie wrażliwe na zmiany zachodzące w ich wyglądzie. W okresie takim jak przekwitanie jest to szczególnie zauważalne, bowiem to właśnie wtedy dochodzi do, często gwałtownego, przybierania na wadze, nadmiernej potliwości, a także widocznego zmniejszenia elastyczności skóry. Wszystko to sprawia, że kobieta czuje się mniej atrakcyjna i kobieca. Dodatkowo wiele kobiet w okresie okołomenopauzalnym uważa zaburzenia seksualne za coś oczywistego i nie stara się podjąć w tej kwestii żadnych działań. Warto jednak pamiętać, że nasz komfort, zarówno psychiczny, jak i fizyczny w tym czasie w głównej mierze zależy od naszego podejścia. Dolegliwości związane z okresem okołomenopauzalnym można bowiem skutecznie leczyć bądź łagodzić dzięki dostępnym metodom, natomiast nasze nastawienie do tej sytuacji zależne jest od nas samych. Okres przekwitania związany jest jednak także z wieloma korzyściami. Jest to bowiem doskonały czas na odbudowanie więzi z parterem. Dzieci przeważnie są już dorosłe i nie wymagają od nas tyle uwagi co wcześniej, a brak możliwości zajścia w niechcianą ciąże sprawia, że w trakcie stosunku kobiety mogą się odprężyć i stać bardziej otwarte – komentuje prof. dr n. med. Violetta Skrzypulec-Plinta, seksuolog i ginekolog.

W jaki sposób można radzić sobie z objawami utrudniającymi czerpanie satysfakcji ze stosunku?

  • Rozmowa podstawą komunikacji – jeśli cierpisz z powodu niedogodności związanych ze zmianami zachodzącymi w obrębie narządów płciowych, odczuwasz wstyd przed partnerem, pomocna może okazać się często zwyczajna, aczkolwiek szczera rozmowa. Pamiętajmy bowiem, że problemy z życiem seksualnym po 50 roku życia nie dotyczą tylko kobiet. Unikanie zbliżeń przez kobietę może spowodować, że mężczyzna uzna, iż dzieje się to z jego winy, co może prowadzić do nieporozumień. Dlatego otwartość i komunikatywność w tych kwestiach są tak bardzo potrzebne.

  • Hormonalna terapia menopauzalna – dzięki uzupełnianiu poziomu estrogenów skutecznie łagodzi dolegliwości okołomenopauzalne wpływające na spadek libido u kobiet. HTM pomaga bowiem w radzeniu sobie z uderzeniami gorąca i złym samopoczuciem, opóźnia procesy starzenia dzięki zwiększaniu ilości kolagenu zawartego w skórze, co pozytywnie wpływa na jej grubość, stopień nawilżenia i elastyczność, a także zmniejsza uczucie suchości pochwy. Jedną z dostępnych form HTM jest spray transdermalny z estradiolem, umożliwiający wygodę i dyskrecję stosowania. W przypadku kobiet z zachowaną macicą należy tę terapię wzmacniać dodatkowo progestagenami.

  • Aktywność fizyczna – regularne ćwiczenia mają pozytywny wpływ na nasz organizm w każdym wieku. Ale pamiętaj również o innych ćwiczeniach – nie fizycznych, ale tych wzmacniających mięśnie Kegla. Odgrywają one bowiem ważną rolę w zdolności przeżywania orgazmu.

Menopauza jest naturalnym etapem w życiu kobiety i nie powinna być przez nią postrzegana przez pryzmat stereotypów. Okres przekwitania oznacza jedynie, iż nie może ona już zajść w ciąże, nie jest natomiast równoznaczny z zanikiem kobiecości. Dlatego jeśli zaczniemy postrzegać ten okres jako czas, w którym możemy więcej czasu poświęcić naszym potrzebom, zarówno życie codzienne jak i jego sfera seksualna nadal będą źródłem czerpania radości i satysfakcji.

Program „Zdrowa ONA”

Zapisz